keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Miksi harrastan ratsastusta

Tällä hetkellä kaikki muu, kuin koulujuttujen tekeminen kiinnostaa, joten aloitanpa tämmöisen "30 days of horses"-postaussarjan.


Päivä 1 - Miksi harrastan ratsastusta

Olen aina rakastanut eläimiä, mutten perheen allergioiden takia saanut kotiin mitään lemmikkejä (paitsi akvaarioita). Joskus ala-aste-ikäisenä menin kaverini mukaan hänen hevosensa luokse ja olisin saanut ratsastaa, mutta kypärä oli mielestäni niin ruma, etten sitten halunnutkaan ratsastaa.. Siinä ensimmäinen mieleenjäänyt hevosmuistoni. 
Pari vuotta myöhemmin menin katsomaan kaverini ratsastustuntia ja sille tielle jäin. Rakastuin ratsastuskoulun yhteen ihanaan mustaan tilastoruunaan ja siitä alkoi sitten vanhemmilta kinuaminen. Äitini ei olisi antanut minun aloittaa ratsastusta, ihan ymmärrettävästä syystä, sillä hänen serkkunsa on kuollut ratsastusonnettomuudessa. Iskä luovutti jossakin vaiheessa ja soitettiin yhdessä ratsastuskouluun, josta sain pitkän odottelun jälkeen paikan alkeiskurssilta. 
Kesken jatkokurssin minut laitettiin ryhmään, jossa tytöt jo kisasivat seurakisoja, itse en edes tiennyt mikä on asetus. Ratsastuksenopettajani taisi nähdä minussa potentiaalia, sillä olin todellakin alkeisratsastaja vuosikaudet ratsastaneiden tallin parhaiden poniratsastajien joukossa. Olen todella kiitollinen silloiselle opettajalleni siitä, että hän vähän niinkuin pakotti minut oppimaan ja pirun nopeasti sitä tulikin opittua. Siitä lähtien olen ollut varsin kunnianhimoinen ratsastaja, jokin päässä vain napsahti ja tajusin, että tämä on se minun juttuni. Perheestäni tai lähimmistä kavereistani olin ainut, joka harrasti ratsastusta, joten oli kivaa, kun oli joku maailma, mistä kukaan ei ymmärtänyt mitään. Kukaan ei vaatinut mitään, kukaan ei voinut kritisoida.
Ratsastaessa saan nauttia eläimistä ja niiden rauhoittavasta seurasta, on aivan varma, etteivät ajatukset siirry muuhun, kuin siihen mitä olen juuri hevosen kanssa tekemässä. Olen ns "johtajatyyppiä" ja hevosten kanssa tämä piirteeni on ollut varsin toimiva. Tulen toimeen hevosen kuin hevosen kanssa, sillä minulle on todella tärkeää, että hevonen kunnioittaa minua ja pitää minua pomona. Olen aina hurjan tyytyväinen jos jokin asia, mikä ei ole ennen toiminut, rupeaakin toimimaan, joten luultavasti tärkein asia ratsastusharrastuksessani on sen tuoma tyytyväisyys itseeni ja oman kehityksen/onnistumisen näkeminen.


Päivä 2 - Ratsastajaesikuvani
Päivä 3 - Toivelistani
Päivä 4 - Unelmahevoseni
Päivä 5 - Ratsastusurani
Päivä 6 - Omat varusteeni
Päivä 7 - Kuinka hevoseni tuli minulle
Päivä 8 - Parhaat saavutukseni ratsastuksessa
Päivä 9 - Lempimerkkini
Päivä 10 - Kotitallini
Päivä 11 - Mitä hevoseni syö
Päivä 12 - Elämäni hevonen/hevoset
Päivä 13 - Hevoseni varusteet
Päivä 14 - Unelmatallini
Päivä 15 - Parhaat kuvat hevosestani
Päivä 16 - Mieleenpainuvimmat kilpailuni
Päivä 17 - Vahvuuteni ja heikkouteni ratsastajana
Päivä 18 - Tärkein ja turhin varusteeni
Päivä 19 - Hevosesikuvani
Päivä 20 - Tavoitteeni ratsastuksessa
Päivä 21 - Hevoseni hyvät ja huonot puolet
Päivä 22 - Videokooste hevosestani
Päivä 23 - Näin valmistaudun kilpailuihin
Päivä 24 - Hevosblogeja joita luen
Päivä 25 - Minä hevosenomistajana
Päivä 26 - Taustajoukkoni
Päivä 27 - Parhaat hevoskuvani (itsekuvatut)
Päivä 28 - Unohtumattomin hevosmuistoni
Päivä 29 - Ratsastusurani tärkein valmentaja/opettaja
Päivä 30 - Tilannekuvia ja kommelluksia 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti